W opisanym przypadku u pacjentki rozpoznano rozległe, przewlekłe zapalenie przyzębia o nasileniu umiarkowanym, związane z urazem okluzyjnym, i poddano ją starannemu leczeniu periodontologicznemu wraz z 20-miesięcznym leczeniem ortodontycznym.

Leczenie ortodontyczne dorosłych pacjentów z wadami zgryzu powikłanymi chorobami przyzębia obejmuje odpowiednią, kompleksową rekonstrukcję okluzji i systematyczne leczenie przyzębia przed rozpoczęciem aktywnego leczenia ortodontycznego [1-3]. Zwłaszcza przy przywracaniu prawidłowej okluzji za pomocą leczenia ortodontycznego u pacjentów z podejrzeniem urazu okluzyjnego możliwe jest uzyskanie odpowiedniej dyskluzji zębów trzonowych poprzez zapewnienie prawidłowego prowadzenia przedniego, a wtedy ważne jest zmniejszenie siły okluzji bocznej. W opisanym przypadku podejrzewano, że występujące u pacjentki rozległe przewlekłe zapalenie przyzębia o nasileniu umiarkowanym [4] jest związane z urazem okluzyjnym; dlatego przed rozpoczęciem leczenia ortodontycznego periodontolog zastosował odpowiednie leczenie, a pacjentkę zmotywowano do przestrzegania prawidłowej higieny jamy ustnej. Przywrócenie prawidłowej okluzji za pomocą leczenia ortodontycznego potwierdzono badaniem stomatologicznym, a występowanie parafunkcji nocnych oceniono za pomocą Brux Checker (Rocky Mountain Morita Corporation, Japonia) [5, 6]. Ponadto po 2-letnim okresie noszenia retainera pacjentka została poddana zabiegowi dokoronowego przesunięcia płata z przeszczepem tkanki łącznej w celu pokrycia korzeni obu siekaczy bocznych szczęki, gdzie występowała recesja dziąseł od strony wargowej, z zamiarem przywrócenia dobrych warunków kosmetycznych i higienicznych. Uzyskano zadowalający efekt (...).

Autorzy: Ayako Taira, Shiho Odawara, Shuntaro Sugihara, Kenichi Sasaguri; tłum. dr Dorota Tukaj

Całość artykułu przeczytaj tutaj.

Czasopismo zamówisz na www.dlaspecjalistow.pl.

fot. archiwum autorów