Celem pracy jest przedstawienie, na podstawie przeglądu piśmiennictwa, współczesnych poglądów na przyczyny i czynniki ryzyka występowania recesji dziąsłowych u pacjentów leczonych aparatami ortodontycznymi oraz możliwości leczenia tego powikłania.

Zwiększająca się świadomość i potrzeby estetyczne pacjentów wpływają na wzrost zainteresowania leczeniem ortodontycznym. Pacjenci zwracają uwagę nie tylko na ustawienie zębów, ale także na wygląd girlandy dziąsłowej. Znaczny wpływ na zaburzenie estetyki ma występowanie recesji dziąsłowych, które polegają na dowierzchołkowej migracji dziąsła, odsłonięciu granicy szkliwno-cementowej i powierzchni korzeni, a tym samym wydłużeniu koron klinicznych zębów. Recesje dziąseł są powszechne w populacji głównie pacjentów dorosłych [1, 2]. Występują u 50% osób pomiędzy 18. a 64. rokiem życia oraz u 88% osób po 65. roku życia [3], częściej u mężczyzn. Częstość występowania recesji dziąsłowych zwiększa się z wiekiem i są one obserwowane częściej w żuchwie niż w szczęce [3-5]. Recesje występują zarówno u osób z dobrą higieną, przy małej ilości płytki – jako wynik nieprawidłowej metody szczotkowania – jak i u osób ze złą higieną jamy ustnej [3] – jako skutek zapalenia przyzębia spowodowanego płytką bakteryjną i kamieniem nazębnym (...).

Autorzy: lek. dent. Katarzyna Kiernicka, dr n. med. Agnieszka Lasota, lek. dent. Anna Matuszkiewicz, dr n. med. Małgorzata Kiernicka, dr n. med. Izabella Dunin-Wilczyńska

Całość artykułu przeczytaj tutaj.

Czasopismo zamówisz na www.dlaspecjalistow.pl.

fot. archiwum autorów